Huidaandoeningen

Voor welke huidaandoening kan ik terecht?

De huid is een ingewikkeld en grootste orgaan van het menselijk lichaam. Het is opgebouwd uit verschillende lagen. De huid beschermt ons tegen koude en warmte, speelt een belangrijke rol in de regeling van de lichaamstemperatuur en isolatie, opslag van energie, neemt prikkels waar, beschermt ons o.a. tegen schimmels, bacteriën, ultraviolette straling en andere invloeden van buitenaf.

Er bestaan heel veel verschillende aandoeningen van de huid. Veel voorkomende huidaandoeningen zijn: acne, eczeem, visschubbenhuid (ichtyosis), psoriasis, moedervlekken, goed of kwaadaardige huidtumoren.

Op de huid kunnen pukkels, blaasjes, blaren, rode schilfers ontstaan, waardoor deze vaak veroorzaakt worden door  bacteriën, schimmels of virussen. Andere oorzaken die een reactie op de huid geven zijn chemische stoffen, allergieën, straling en geneesmiddelen. Of denk eens aan rode vlekken in de hals bij inspanning.

Maar een huidaandoening kan zich ook openbaren als er een onderliggende ziekte is. Bijvoorbeeld bij dermatomyositis, een spierontstekingsziekte die gepaard gaat met huidafwijkingen. Andere ziekten die huidaandoeningen kunnen veroorzaken, zijn bijvoorbeeld stofwisselingsstoornissen en bloedziekten. Ook slechte voeding kan bij huidproblemen een rol spelen waar niet vaak direct aan gedacht wordt. Sommige aandoeningen kunnen zelfs erfelijk zijn, zoals bij moedervlekken. Er hoeft niet altijd een oorzaak te  zijn. Voor al deze huidaandoeningen kunt u bij De mobiele fysio- en huidtherapeut terecht. U krijgt hierbij een (behandel)advies op maat.