Mindfulness

Mindfulness
De Amerikaan Dr, Jon Kabatt-Zin heeft als eerste mindfulness uit zijn boeddhistische context gehaald en een 8 weken durende aandachtstraining gemaakt. Er is veel wetenschappelijk onderzoek naar gedaan met positief resultaat (o.a. bij het Radboud universitair medisch centrum voor mindfulness). Het heeft daardoor een plaats gekregen binnen onze gezondheidszorg. Mindfulnesstraining krijgt ook binnen bedrijven en het onderwijs steeds meer aandacht.

Net zoals de spierkracht of de conditie is de aandacht trainbaar. Daar is buiten tijd en oefening een observerende niet-oordelende houding voor nodig. Je leert meer aanwezig te zijn in het huidige moment. Tijdens de fietstocht naar je werk eens bewust om je heen te kijken naar wat je ziet, hoort en ruikt in plaats van te piekeren, je dag te plannen of bang te zijn voor zaken die mogelijk helemaal niet gebeuren. Er is maar één moment in dit leven, maar vaak zijn we meer met onze aandacht in het verleden of de toekomst.

Je oefent jezelf in op te merken wanneer de “automatische piloot” de zaak overneemt. Ben je je dat bewust, dan kun je een keuze maken waar je je aandacht op wil richten. Door mindfulness training leer je negatieve gedachtenpatronen te onderscheiden voordat je erdoor wordt meegesleept.

Waar bestaat de training uit?
De training bestaat uit:

  1. Formele mindfulness oefeningen zoals bijvoorbeeld de bodyscan. Je brengt hierbij de aandacht naar wat je voelt in je lichaam van je voeten tot aan je kruin.
  2. Informele oefeningen. Zo kan je bijvoorbeeld als oefening met volle aandacht eten. Bewust de smaak, de temperatuur, de structuur etc waarnemen. Mogelijk dat je meer kan genieten van deze maaltijd en eerder merkt dat je genoeg gegeten hebt.
  3. Gewoontebrekers. Mocht je onwillekeurig elke avond op de bank voor de buis belanden, kies dan bewust eens iets uit wat je leuk lijkt om te doen maar waar het nooit van komt. Hoe bevalt dat? Of pak een oude hobby weer eens op.
  4. Mindful bewegen. Ik maak hierbij gebruik van oefeningen vanuit de Feldenkrais/mobilizing awareness. We doen oefeningen in lig, staand en zittend. Met aandacht ervaren hoe je beweegt en hoe de beweging tijdens de oefening kan veranderen. Na de oefeningen is er gelegenheid om ervaringen uit te wisselen.

Voor de cursus (8 bijeenkomsten van 1,5 uur) is het van belang om 6 van de 7 dagen 30-40 minuten thuis te oefenen.

Vergoeding
Deze training wordt niet vergoed.

Afspraak maken?
Voor het maken van een afspraak of het verkrijgen van advies kunt u contact opnemen met de praktijk: monique@demobielefysio-enhuidtherapeut.nl

Neemt u gerust contact op voor meer informatie over de training e.d., wij helpen u graag!

De mobiele fysio- en huidtherapeut©