Verwijde haarvaatjes

Welke verwijde haarvaatjes zijn er?
Couperose
is een aandoening waarbij sprake van een toename van kleine, verwijde “gesprongen” vaatjes in het gelaat. De vaatjes, ook wel teleangiëctasieën genoemd, zijn verzwakt door de afname van elasticiteit en verdwijnen niet vanzelf.

Rosacea is een niet-besmettelijke aandoening waarbij ontstekingsverschijnselen op de voorgrond staan. Kenmerkend zijn roodheid, uitgezette bloedvaatjes, bultjes en kleine puistjes. Het huidbeeld kan soms lijken op acné maar rosacea komt vaak op latere leeftijd tot uitging, doorgaans niet voor het 30e levensjaar. Deze huidaandoening kan spontaan optreden en is chronisch van aard. Wel kan de ernst van rosacea afnemen, mede door goede behandeling en de juiste thuisverzorging.

Een ander voorbeeld van een gesprongen vaatje is de “spider naevi”. Dit ziet er uit als een rood vaatbultje waaruit kleine vaatjes uitwaaieren. Het kan op alle leeftijden voorkomen.

Uitlokkende factoren
Factoren waardoor de vaatjes beschadigd kunnen raken en zichtbaar worden zijn veroudering, overmatige blootstelling aan ultraviolette straling, roken, overmatig alcoholgebruik, bepaalde medicatie, temperatuurverschillen (de wisseling van koude en warmte) en erfelijke aanleg.

Voorkeursplekken
Voorkeursplekken waar deze vaatjes zich meestal bevinden zijn op de wangen, neus en kin. Ze kunnen ook op het decolleté voorkomen. Door veel mensen worden deze verwijde vaatjes als cosmetisch storend ervaren.

Voor behandeling zie: elektrocoagulatie, peelingbehandeling, DermaPen3®