Pigmentvlekken

In de huid, iris van het oog of de kleur van het haar vormt zich het pigment ook wel melanine genoemd. Wanneer pigmentcellen anders dan normaal in de huid verdeeld zijn, is dit te zien aan een donkere of lichte verkleuring op de huid. Er is dan sprake van een stoornis in het pigment. Dit kan op verschillende manieren tot uiting komen:

Hyperpigmentatie
Hierbij zijn donkere pigmenteerde verkleuringen zichtbaar op de huid. Meestal ontstaan deze door zonschade. Maar ouderdom, ontstekingsprocessen of hormonale invloeden kunnen ook een rol spelen. Het is hierbij van belang dat u zich het hele jaar tegen de zon blijft beschermen met een hoge zonbeschermingsfactor om nieuwe pigmentvlekken te voorkomen.

• Melasma
    Deze aandoening is een vlekkerige hyperpigmentatie die optreedt in het gelaat, meestal bij vrouwen. Dit kan veroorzaakt worden door gebruik van de anticonceptiepil of bijv. hormonale schommelingen. Door ultraviolette straling pigmenteren bepaalde huidcellen sterker dan de omgevende huid.
  • Postinflammatoire hyperpigmentatie
    Bij deze huidaandoening zijn er rode en/of bruine plekjes zichtbaar. Het komt voor bij kleine of grote plaatsen op de huid waar een ontsteking heeft plaatsgevonden, zoals acne of eczeem. Mensen met een donker huidtype hebben een grotere kans op het ontwikkelen van PIH. Vaak heeft dit weken tot soms maanden nodig voordat dit minder wordt.
  • Zwangerschapsmasker  (Chloasma gravidarum)
    Deze vorm treedt op bij driekwart van de zwangeren in de tweede helft van de zwangerschap. Het bestaat uit een vlekkerige hyperpigmentatie in het gezicht. Meestal verdwijnt dit na de zwangerschap. Een goede sunblock is daarom belangrijk ter preventie.
  • Moedervlekken
    Moedervlekken oftewel naevus is een goedaardig pigmenteerde en soms verheven vlek van de huid. Ze kunnen al vanaf de geboorte aanwezig zijn. Ook bij deze aandoening speelt erfelijkheid een grote rol in het ontstaan. Soms kan een moedervlek kwaadaardig worden en spreken we van een melanoom. De vorm, kleur en de moedervlek wordt dan vaak grilliger. Controle van een arts is dan noodzakelijk.

Hypopigmentatie
Hypopigmentatie is een auto-immuunziekte. Het lichaam denkt dat de eigen pigmentcellen lichaamsvreemd zijn, zoals een bacterie of virus. Er worden antistoffen aangemaakt tegen de pigmentcellen. De pigmentcellen worden uitgeschakeld, waardoor ze geen pigment meer kunnen vormen. Hierdoor ontstaan lichte vlekken.

• Vitiligo
    Bij vitiligo zijn lichte vlekken zichtbaar. Meestal komen deze plekken op het gezicht, handen, schaamstreek en haren voor. De oorzaak van deze ongepigmenteerde huid komt doordat pigmentcellen (melanine) in de huid en haren verdwijnen. Vitiligo is een auto-immuunziekte en is meestal erfelijk. Het kan op alle leeftijden ontstaan.
  • Littekens
    Littekens die ontstaan zijn door chirurgische ingrepen of brandwonden kunnen genezen met een lichte verkleuring.
  • Pityriasis
    Pityriasis alba is een huidaandoening die rode vlekken veroorzaakt. Wanneer deze rode vlekken verdwijnen en blijven witte vlekken achter. Pityriasis versicolor is een schimmelinfectie van de huid, die wordt veroorzaakt door een gist. Deze gist veroorzaakt lichte vlekken op het bovenste gedeelte van de romp en bovenarmen.
  • Postinflammatoire hypopigmentatie
    Postinflammatoire hypopigmentatie is een verzamelnaam voor verschillende huid- aandoeningen, die kunnen genezen met lichte vlekken (bijvoorbeeld psoriasis en atopische dermatitis).

De behandeling van pigmentvlekken is veelzijdig. Goede zonbescherming is noodzakelijk om verergering van pigmentvlekken te voorkomen. Afhankelijk van het huidtype wordt geadviseerd welke therapie het meest geschikt is voor u.

Voor behandeling zie: microdermabrasie, peelingbehandeling, camouflagetherapie, DermaPen3®